Back home på kvinnodagen :)

Så nu är man tillbaka i gamla Malmö... Konstig nog känns det här mer hemma än sthlm, hmm, jag undrar hur ska det gå till när jag kommer va tvungen att flytta tillbax t sthlm (efter att jag är klar med utbildning alltså). GRATTIS ALLA KVINNOR DÄR UTE! För mig är kvinnodagen är en viktig dag för alla, även män. Vi ska komma ihåg hur lång vi har kommit i processen av jämställdighet... Men man ska inte glömma att det är ett lång väg kvar till fullkomligt rättvisa. Det finns fortförande kvinnor runt i världen som blir bortgifta i väldigt unga ålder, könstympning av kvinnor pågår fortförande i visa länder och våldtäkt används fortförande som ett krigsvapen. I mer utevcklade länder har kvinnor fortförande lägre lön än män (fast de gör samma jobb) och kvinnor är fortförande ett minoritet i regeringar. Jag kan forsätta men listan blir oändlig lång...
Jag växte upp med ett ensam ståande mamma och IDAG så tänker jag speciellt på henne. För henne och för alla andra kvinnor kan vi inte ignorera denna viktiga dag, vi har en lång väg fram till rättvisa men vi är på god väg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0